Vuodesta toiseen ja ympäri

Vuodesta toiseen ja ympäri

Vinkkejä


PIENI KEVÄTHUOLTO-OPAS POLKUPYÖRÄLLE

Tarvittavat välineet: 
  • vettä ja mietoa pesuainetta
  • pesusieni tai pehmeä harja 
  • rättejä 
  • pyörän pumppu
  • ketjuöljyä 
  • vaseliinia tms. rasvaa


Pidemmälle pääset, jos sinulla on myös nämä: 
  • kuusiokoloavaimia
  • kiintolenkkiavaimet 10 ja 15mm tai jakoavain 
  • ruuvimeisseli
  • tärpätti tms liuotin
  • bräkliini tai sprii


Puhdista polkupyörä. Rungon voi pestä miedolla tiskiaineella tai erityisesti polkupyörille tarkoitetulla pesuaineella. Älä käytä painepesuria, se voi työntää vettä paikkoihin, joihin sitä ei saisi mennä, kuten laakereihin. Ketjut ja rattaat voi puhdistaa liuottimilla (tärpätti, ketjunpesuaine) tai jos sellaisia ei ole, öljyämällä osat ketjuöljyllä ja pyyhkimällä ne sitten puhtaammiksi. Likaiset rattaat kuluttava ketjuja. Jos ketju roikkuu löysänä, kaipaa se joko kiristämistä tai vaihtoa. Kovin ruosteinen ketju kannattaa vaihtaa uuteen.

Tarkista renkaat. Pumppaa renkaisiin ilmaa. Renkaat saavat olla kovat, tämä keventää vierintävastusta ja suojaa vanteita. Ulkokumin sivussa lukee suosituspaine. Jos käytössä on painemittarillinen pumppu, pumppaa suositusten mukaan. Pysyykö ilma sisällä? Jos ei, on vika luultavasti puhjenneessa sisärenkaassa. Tarkista myös ulkokumien kunto. Jos ulkokumi on pahasti halkeillut, kuvioinnit ovat kuluneet sileiksi tai siinä on selviä repeämiä/reikiä, vaihda myös ulkokumit.

Säädä satula. Avaa satulatolpan kiinnitys ja irrota tolppa rungosta. Pyyhi satulatolppa puhtaaksi ja levitä siihen ohuelti vaseliinia tai muuta rasvaa. Tämä ehkäisee tolpan juuttumista kiinni runkoon. Työnnä satulatolppa takaisin ja säädä korkeus sopivaksi. Muista kiristää kiinnitys kunnolla! Suunta-antavasti sopiva satulankorkeus aikuiselle tarkistetaan näin: istu tasaisesti satulaan, laita päkiät polkimille ja polkaise toinen poljin alas. Suorana olevan jalan polven pitäisi jäädä hieman koukkuun.

Ravista pyörää! Kuuluuko räminää tai kolinaa? Heiluuko joku osa, jonka ei pitäisi heilua? Räminä on yleensä merkki siitä, että jotain on irti. Esim. tarakan, lokasuojien tai ketjunsuojien huono kiinnitys on tyypillinen metelöijä. Tarkista että renkaat ovat tukevasti kiinni navoistaan.

Koeaja. Käy pienellä koeajolla testaamassa läpi kaikki vaihteet sekä jarrut. Tunnustele ajotuntumaa: reagoiko pyörä kuten pitää, tuntuuko se kulkevan tasaisesti vai ”venkoileeko”? Venkoilu voi johtua esim. kierosta vanteesta.



Jarrut: Jarrujen toimivuus on ehdottoman tärkeää.
Vannejarruissa tarkista jarrupalojen kunto. Jos ne ovat kuluneet tai tuntuvat kivikovilta, vaihda ne. Jos paloihin on tarttunut pieniä metalli- tai kivimurusia, voit hioa palan pintaa hienolla hiekkapaperilla. Vannejarrujen ulvominen saattaa johtua koviksi kuluneista jarrupaloista tai jarrupalojen väärästä asennosta. Jos jarruvaijerin kuori sallii, tiputa vaijerille hieman ohutta öljyä. Vaihtoehtoisesti voit irrottaa vaijerin jarrulängistä, vetää kuoren irti, pyyhkiä vaijerin puhtaaksi ja rasvata. Työnnä kuori takaisin paikalleen ja kiinnitä vaijeri riittävän tiukalle jarrulänkiin.
Levyjarrut: jos jarrutustehossa on toivomista tai jarrut ulvovat, tarkista jarrupalojen kulutuspinta. Sitä pitäisi olla jäljellä karkeasti ottaen vähintään pankkikortin paksuuden verran. Pyyhi jarrulevy siihen tarkoitukseen sopivalla tuotteella (disc brake cleaner eli ”bräkliini” tai sprii). Älä käytä tähän tarkoitukseen tärpättiä, siitä jää rasvainen kerros levyn pinnalle. Ole aina varovainen, ettet roiskuta mitään voiteluaineita jarrulevylle!
Jalkajarrut: Jätä jalkajarrujen korjaaminen ammattilaiselle.

Vaihteet: Kannattaa opetella oman pyörän vaihteitten säätäminen. Etsi ohjeet pyöräsi käyttöohjeesta, pyöränhuoltokirjasta tai netistä, tai kysy neuvoa pyöräliikkeestä tai pyöräilyjärjestöstä. Yleensä vaihdeongelmat johtuvat jarruvaijerin venymisestä tai huonosta kulkemisesta vaijerikuoressa. Voitele vaijeri ohuella öljyllä.
Napavaihteisissa pyörissä säätö tapahtuu usein kohdistamalla kohdistusmerkit lähellä kohtaa, jossa takanapa ja jarruvaijeri kohtaavat. 3-vaihteisissa merkit kohdistetaan vaihteella 2. 7- ja 8-vaihteisissa kohdistus tehdään yleensä 4-vaihteella.
Ratasvaihteisissa järjestelmissä pienet säädöt tehdään vaihdevivun tai takavaihtajan tyvessä olevalla pikasäätöruuvilla.

Valot ja heijastimet. Pyörässä pitää olla takana punainen heijastin eli ”kissansilmä”, edessä valkea heijastin, polkimissa ja pinnoissa oranssit heijastimet. Pinnoihin saa laittaa myös muun värisiä heijastimia. Hämärällä ja pimeässä ajaessa pitää käytössä olla lamppu. Sen ei kuitenkaan ole pakko olla kiinni pyörässä, vaan esimerkiksi otsalamppu täyttää lain vaatimukset yhtä hyvin. Taakse voi laittaa punaista valoa näyttävän takavalon. Vältä vilkkutoiminnon käyttämistä ja suuntaa valot niin, että et häikäise vastaantulijoita. Muista myös soittokello! 


KOSKA AMMATTILAISELLE HUOLTOON? 

Pyörä on kuluva käyttöesine, jota pitää huoltaa. Huonosti hoidetusta pyörästä tulee vähitellen epämukava käyttää. Pyörälle kannattaakin tehdä tai teetättää säännöllisesti perushuolto. Talvi on hyvää aikaa huollattaa pyörä ammattilaisella – keväällä ja kesällä jonot ovat pidemmät ja voi kestää kauemmin, että kuin saat pyöräsi takaisin. 
Vie pyörä huollettavaksi myös silloin, kun siihen ilmaantuu vikoja, joita et osaa itse korjata. Jarruihin, ohjaukseen ja rungon suoruuteen tai eheyteen liittyvät ongelmat pitää hoitaa heti, ettei pyörästä tule vaarallinen käyttäjälleen. Puuttuvat pinnat ja kierot vanteet kannattaa myös hoitaa nopeasti kuntoon, jotta ongelma ei pääse pahenemaan.